|
|
[i] Peter van Straaten, in column ‘Tekst en Tekening’, NRC Handelsblad , 18 mei 2012, p 24.
[ii] In deze bijdrage worden twee soorten ‘monumentaal’ naast elkaar gebruikt. Ten eerste de echte monumentale kunst, die is toegepast in een gebouw en daarvoor speciaal bedoeld is. Daarnaast worden ook enkele werken besproken die ‘monumentaal’ genoemd kunnen worden vanwege hun grootte en die deels op een later tijdstip zijn ingepast in ruimten. Hoeveel monumentale werken (van beide soorten) Doeve heeft vervaardigd, is niet exact te melden. Van ca 30 werken is een bericht gevonden over het bestaan ervan, een deel daarvan is niet meer aanwezig of niet meer traceerbaar. De in deze beschrijving opgenomen awandschilderingen zijn grotendeels beschreven in: Marysa Otte, Doeve Monumentaal, een overzicht van zijn wand-, plafond en andere monumentale schilderingen, zjt [1988]. [iii] Elseviers magazine, 18 december 1971, p 142. De Mexicaans kunstenaar Diego Rivera (Ribera) (1886-1957) maakte wandschilderingen waarin politiek, revolutie en maatschappij de hoofdthema’s waren. [iv] Elseviers Weekblad, 28 sept 1968, p.11. [v] Revue der Reklame, mei 1959. [vi] Het betreft een aquarel of gouache op papier, opgenomen in de collectie van het Persmuseum, en is een onderdeel van de collectie van het Persmuseum, oorspronkelijk afkomstig uit de collectie van Jeka Speciaaldrukkerij te Amstelveen. [vii] Detail van een mechanische vleugel uit fol. 74r, manuscript B 2173, 1488-89 (pen & inkt op papier, Vinci, Leonardo da (1452-1519) / Bibliotheque de l'Institut de France, Paris, France / The Bridgeman Art Library [viii] Het werk is afgebeeld in Eppo Doeve, portret van een duivelskunstenaar, Amsterdam 1982, p.89 en een afbeelding van de foto van Eppo Doeve met ouders en zusje is afgebeeld in Gerard Mars en Joop Bulten, Een leven van Tekenen’, in Televizier, 2 juli 1977 [ix] Oorspronkelijk was deze schildering op multiplexplaten gemaakt voor de expositie ’10 jaar Bevrijding’ die in 1955 in ’s-Hertogenbosch was georganiseerd. Na afloop van de tentoonstelling is het werk geschonken aan de pas geopende technische school Westdonk. [x] A.J. P van Wijk in ‘De wandschilderingen van Eppo Doeve bij Mommersteeg, in Kiemkracht, juni 1994, n0.3 , p4-5. Deze wandschilderingen dateren uit 1952 en bestaat uit drie wandschilderingen, waarvan de grootste ca 17 meter bij 3,5 meter groot is. Opdrachtgever was de heer Henri Mommersteeg, Eppo Doeve was al langer bevriend met de familie, waar hij tijdens de Tweede Wereldoorlog ondergedoken was. [xi] Korte verslagen van de restauraties zijn o.a. te vinden in: Marysa Otte, Doeve Monumentaal, een overzicht van zijn wand-, plafond en andere monumentale schilderingen, zjt [1988] en Liesbeth Fit, “Goh, hebben we hier iets speciaals hangen?”, in Smaak, dec 2008, jaargang 8, nr 39, p 39-41 en in restauratieverslagen van mw Werkhoven en van Bouwhuis & Journée. |
|