Eppo Doeve
  • Home
  • Biografie
  • Oeuvre
    • Illustraties
    • Reclame
    • Politieke prenten
    • Boekomslagen
    • Bankbiljetten
    • Monumentaal
    • Toneel
    • Televisie
    • Vrij werk
    • Archief
  • Contact
Picture
__Illustraties, Reclame, Boekomslagen, Spotprenten, Bankbiljetten, Monumentaal, Toneel, Televisie, Vrij Werk, Archief


Diverse ontwerpen zijn afkomstig uit de collectie van Museum Enschedé
De serie bankbiljetten die Doeve begin jaren vijftig ontwerpt, vormt ongetwijfeld zijn bekendste werk. Tot aan 1978 betaalt iedere Nederlander met de briefjes die hij liefkozend ‘mijn schilderijtjes’ noemt. De historische figuren als Hugo de Groot en Erasmus worden door Doeve zelf uitgekozen. Toch missen de bankbiljetten zijn kenmerkende stijl. Door de strenge veiligheidsregels van drukkerij Joh. Enschedé & Zn. wordt er veel aan zijn oorspronkelijke ontwerpen veranderd. Voor de tekenaar, die vooral gewend is aan vluchtig werk, is het een uitdagend en soms zelfs frustrerend proces.

Voordat Doeve zijn eerste bankbiljet ontwerpt, is hij al een bekende tekenaar. Misschien dat De Nederlandsche Bank zijn ontwerpen daarom wel uitkiest boven die van M.C. Escher en J.B. Sleper. Het publiek reageert inderdaad enthousiast op zijn briefjes. De 'erflaterserie' is de eerste naoorlogse verzameling bankbiljetten die lang in roulatie blijft. Er komt extra veel belangstelling voor Doeve, zelfs zijn vrouw wordt erover geïnterviewd. Naast de bekendheid die ze Doeve opleveren, vormen de biljetten ook een haast onuitputtelijke bron van vermaak. Het uitdelen van gesigneerd geld vindt Doeve een mooi gebaar, ondanks het feit dat het zijn portemonnee geen goed doet. Ook schetst hij graag bankbiljetten om mee te betalen in restaurants en cafés. Ook ontwerpt hij veel nepgeld voor feesten en partijen.