Het Parool van woensdag 10 april brengt een uitgebreid verslag over de Doeve-tentoonstelling in het Persmuseum. Naast een biografie en een paar mooie quotes van tekenaar Joep Bertrams, die bijna twee weken eerder de expositie opende, staat de originele prent die Elseviers Weekblad op 30 maart 1957 afdrukte. Het opnieuw plaatsten van dit soort spotprenten is altijd bijzonder. Het blijkt dat de tekening 56 jaar na dato genoeg zeggingskracht heeft om in een hedendaagse krant te worden gebruikt. Aan de andere kant wordt de plaat geplaatst als erfgoed, en niet direct om de politieke boodschap. De suggesties aan de drukker onder de tekening werden in 1957 natuurlijk niet gepubliceerd. Ook de blauwe accenten die Doeve met waterverf aanbracht zagen de lezers van Elseviers Weekblad toen niet. Die zagen ze als grijstonen in de zwart/wit-tekening.
Het stuk is geschreven door journaliste Anne-Rose Bantzinger, de dochter van tekenaar Cees Bantzinger, die door Doeve vriendschappelijk met 'broer' werd aangesproken en een belangrijke rol speelde in het conserveren van Doeves nalatenschap. Zij spreekt de verwachting uit dat het befaamde bankbiljet van 10 gulden op de grote tentoonstelling die vanaf 14 juni in Arti et Amicitiae te zien zal zijn. Uiteraard zijn we dan van plan uitgebreid stil te staan bij de bankbiljetten die Doeve ontwierp!
Het stuk is geschreven door journaliste Anne-Rose Bantzinger, de dochter van tekenaar Cees Bantzinger, die door Doeve vriendschappelijk met 'broer' werd aangesproken en een belangrijke rol speelde in het conserveren van Doeves nalatenschap. Zij spreekt de verwachting uit dat het befaamde bankbiljet van 10 gulden op de grote tentoonstelling die vanaf 14 juni in Arti et Amicitiae te zien zal zijn. Uiteraard zijn we dan van plan uitgebreid stil te staan bij de bankbiljetten die Doeve ontwierp!