Een zeldzame foto van Doeve op De Kring
In het NRC Handelsblad van vrijdag 18 mei jongstleden staat de column van Peter van Straaten geheel in het teken van Eppo Doeve. De tekenaar/columnist memoreert aan de fabelachtige tekeningen die hij Doeve heeft zien maken op de kunstenaarsociëtieit De Kring te Amsterdam. Hier zou hij tot grote vreugde van de aanwezigen met zowel zijn linker- als rechterhand tegelijkertijd aan een tekening hebben gewerkt. Ook herinnert hij zich dat Doeve ondersteboven kon tekenen. Voor de generatie tekenaars waar toe Van Straaten behoort, was Doeve een ‘groot voorbeeld en tegelijkertijd een niet te evenaren meester’. Volgens Van Straaten, zelf de nestor van de Nederlandse journalistieke tekening, verdient Doeve eigenlijk een standbeeld.
Naast het opdienen van deze wonderlijke anekdotes is het erg interessant dat de Van Straaten Doeve vergelijkt met Eelco ten Harmsen van der Beek, een tekenaar die waarschijnlijk veel invloed op hem heeft gehad. Ten Harmsen van der Beek is wellicht het bekendst van Flipje, het fruitbaasje uit Tiel en Noddy. Ook illustreerde hij voor onder andere Meer Baet, De Groene Amsterdammer en De Radiobode, waar Doeve in de jaren dertig ook werkzaam was. Daarnaast leerde hij Doeve de kneepjes van de affichekunst tijdens hun werkzaamheden bij steendrukkerij De Jong & Co.
In de boeken die over Doeve zijn verschenen, wordt Ten Harmsen van der Beek gek genoeg niet genoemd. Het is daarom fijn dat Van Straaten dat nu wel doet. Ook is deze column voor het Persmuseum natuurlijk een leuke steun in de rug. Een standbeeld van Doeve zal er voorlopig niet komen, maar er zal wel een bronzen kop van Doeve te zien zijn op de overzichtstentoonstelling die gepland staat in 2013!
Naast het opdienen van deze wonderlijke anekdotes is het erg interessant dat de Van Straaten Doeve vergelijkt met Eelco ten Harmsen van der Beek, een tekenaar die waarschijnlijk veel invloed op hem heeft gehad. Ten Harmsen van der Beek is wellicht het bekendst van Flipje, het fruitbaasje uit Tiel en Noddy. Ook illustreerde hij voor onder andere Meer Baet, De Groene Amsterdammer en De Radiobode, waar Doeve in de jaren dertig ook werkzaam was. Daarnaast leerde hij Doeve de kneepjes van de affichekunst tijdens hun werkzaamheden bij steendrukkerij De Jong & Co.
In de boeken die over Doeve zijn verschenen, wordt Ten Harmsen van der Beek gek genoeg niet genoemd. Het is daarom fijn dat Van Straaten dat nu wel doet. Ook is deze column voor het Persmuseum natuurlijk een leuke steun in de rug. Een standbeeld van Doeve zal er voorlopig niet komen, maar er zal wel een bronzen kop van Doeve te zien zijn op de overzichtstentoonstelling die gepland staat in 2013!